Ένθετο τέχνης 99

Ράλλης Κοψίδης

Προσχέδιο για την εικονογράφηση του καθολικού της Μονής του Chevetogne στο Βέλγιο: τμήμα από την παράσταση της Γεννήσεως (τέμπερα σε χαρτί, 15,5x12 εκ., 1961)
ένθετο τέχνης

Έναν από τους κύριους άξονες της δουλειάς του Ράλλη Κοψίδη αποτελεί η ενασχόλησή του με την Ορθόδοξη εικονογραφία και την ελληνική λαϊκή παράδοση. Κατά τη διάρκεια της μαθητείας του στον Κόντογλου, θα ασκηθεί συστηματικά στη μελέτη και αντιγραφή βυζαντινών τοιχογραφιών. Μαζί με τον Κόντογλου ή και το εργαστήριό του θα αγιογραφήσουν το Ναό της Καπνικαρέας Αθηνών, τον Άγιο Χαράλαμπο Πολυγώνου, και τον Άγιο Νικόλαο Κάτω Πατησίων. Θα κοσμήσει μόνος του πλέον, στο μεγαλύτερο μέρος τους, την Αγία Αικατερίνη του Νοσοκομείου «Ερυθρός Σταυρός», την εκκλησία της Μονής του Chevetogne στο Βέλγιο, την Αγία Τριάδα Αχαρνών, την κόγχη της Πλατυτέρας για την Αγία Κυριακή Αλεξανδρουπόλεως, τον Ι.Ν. Αγίου Ελευθερίου Άρεως Γκύζη, τον εξωνάρθηκα της Ι.Μ. Πεντέλης, τον τρούλο στην εκκλησία της Μεταμόρφωσης Χριστού Βαρβασίου Χίου, το καθολικό της Ι.Μ. Κερνίτσης Αρκαδίας, το τέμπλο του παρεκκλησίου της Εξαρχείας του Παναγίου Τάφου στην Πλατεία Μαβίλη, τις εκκλησίες του Κέντρου Βρεφών «Η Μητέρα» και του Αμερικανικού Κολλεγίου Αθηνών, το παρεκκλήσιο του Ορφανοτροφείου Γλυφάδας, το τέμπλο του κελιού της καθηγουμένης της Μονής Αγ. Εφραίμ Νέας Μάκρης, το ναό του Ορθόδοξου Κέντρου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Chambesy της Γενεύης, καθώς και τα ταφικά παρεκκλήσια Στρατή Ανδρεάδη στο Βροντάδο Χίο, και του ποιητή Γ.Αθάνα στη Ναύπακτο.

Ακόμα, εκτός από την τοιχογράφηση εκκλησιών, ο Ράλλης Κοψίδης έχει φιλοτεχνήσει δεκάδες φορητές εικόνες και έχει εικονογραφήσει ένα πλήθος εκκλησιαστικών ή θρησκευτικών εκδόσεων, μεταξύ των οποίων αξίζει να μνημονευτούν: η συνεργασία του στην Έκφραση της Ορθοδόξου Εικονογραφίας του Κόντογλου, η Ακολουθία του Οσίου Χριστοδούλου Πάτμου, ο Μέγας Συναξαριστής του Βίκτωρος Ματθαίου, το Νέον Κυριακοδρόμιον του Κωστή Μπαστιά, η Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών. Έχει διατελέσει συνεργάτης της Θρησκευτικής και Ηθικής Εγκυκλοπαιδείας, και έχει εικονογραφήσει σχολικά βιβλία. Ξεχωριστή θέση στη δουλειά του Ράλλη Κοψίδη κατέχει το Άγιον Όρος, όπου ταξίδεψε αρκετές φορές και αποτύπωσε φωτογραφικά και σχεδιαστικά πολλά αρχιτεκτονικά και ζωγραφικά μνημεία του. Καρπό αυτής της μελέτης αποτελεί η συγγραφή και εικονογράφηση του βιβλίου Σταυροί στον Άθωνα (1963), οι σειρές ξυλογραφιών Ο Εξαίσιος Άθωνας (1964), και Το Άδυτον (1968), και οι εικονογραφήσεις για τα βιβλία: Αρχιμ. Χρυσόστομου Μουστάκα, Το Άγιον Όρος Άθω, και Κ.Καβαρνού, Anchored in God.

Η ελληνική λαϊκή τέχνη, σε όλες τις εκφάνσεις της, απασχόλησε ιδιαίτερα τον Ράλλη Κοψίδη, που της αφιέρωσε τη συγγραφή και εικονογράφηση των βιβλίων: Εξοχή (1964), Προσκυνητάρι της Αίγινας (1965), Μάνη η Πολύπυργος (1972), Σπίτια Ελληνικά (1973), και, βέβαια, την περιοδική έκδοση Το Κάνιστρο (1972-1974). Φιλοτέχνησε ακόμα τα σχέδια για τις συλλογές λαϊκών παραμυθιών Γ.Μέγα και Γ.Ιωάννου.

ΝΙΚΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ

Όλα τα ένθετα τέχνης: